Sperperiode grote kinderfeesten

Advies

De commercialisering van de kinderwereld neemt steeds grotere proporties aan. Valentijn, Pasen, Halloween, de Sint, aangevuld met speelgoedrages verhogen de druk op kinderen en hun ouders. Zelf de kinderen uitten hierover hun bezorgdheid bijvoorbeeld in de Limburgse Kinderprovincieraad. De Sint en de kerstman struikelen bijna over elkaars voeten en dat brengt kleine kinderen in de war. De commerciële sector weet goed hoe ze kinderen moet bereiken. De emotionele en psychologische belangen van die kinderen staan daarbij niet steeds bovenaan. De overheid heeft hier een zorgplicht en dient voor deze jonge consumenten op te komen. Een sperperiode zal zeker niet het probleem ten grond aanpakken, maar kan toch een veelbetekenend signaal zijn. 

Bezorgd

We bezorgden dit advies aan de leden van de Commissie voor Welzijn, Volksgezondheid en Gelijke Kansen van het Vlaams Parlement.

Gepubliceerd
op 03/05/2000 als Parl.St. Vl.Parl., 1999-2000, nr. 77/2

Recente adviezen

Advies
-

Jaarverslag 'Kinderen tonen de weg'

Vorig jaar kreeg het Kinderrechtencommissariaat 1.289 meldingen en klachten. Het Kinderrechtencommissariaat is een echokamer van de problemen waar kinderen en jongeren op botsen. De signalen komen van professionals en familieleden. De meeste meldingen gaan over onder…
Lees meer Lees meer
Memorandum
-

Memorandum 2024 Kinderrechtencommissariaat

Zo’n 1,3 miljoen Vlaamse kinderen en jongeren onder de achttien hebben amper iets in de politieke pap te brokken. Zij gaan niet stemmen. Als kinderrechten een prioriteit worden in Vlaanderen, België en Europa, wint iedereen.
Lees meer Lees meer

Hoe komen onze adviezen tot stand?

Soms wijzen signalen over kinderrechtenschendingen op een structureel probleem. De wetgeving ontbreekt of ze is onduidelijk, inconsequent of in strijd met het kinderrechtenverdrag. Wij onderzoeken knelpunten, luisteren naar de stem van kinderen, jongeren, ouders en professionals en formuleren aanbevelingen in beleidsadviezen.