Caroline luistert

In september 2019 lanceerde kinderrechtencommissaris Caroline het project #carolineluistert. Hiermee riep ze scholen in Vlaanderen op om in het kader van 30 jaar kinderrechten te werken rond artikel 12 van het Kinderrechtenverdrag. Dat zegt dat kinderen en jongeren het recht hebben om hun eigen mening te geven en om gehoord te worden bij belangrijke beslissingen die hen aanbelangen. Volwassenen moeten hier rekening mee houden. 

Leerlingen lieten van zich horen

Leerlingen konden via een filmpje of tekst reageren op de volgende vragen:

  1. Wanneer voelde jij je écht gehoord en werd er met jouw mening rekening gehouden? Of net niet?
  2. Wanneer moest er een moeilijke beslissing genomen worden waarin jij gelukkig ook iets te zeggen had. Of net niet?

Honderden kinderen en jongeren stuurden grappige, prachtige, ontroerende, serieuze en soms hartverscheurende getuigenissen. Je vindt die op ons YouTube-kanaal: playlist #carolineluistert.

Kinderen en jongeren willen hun mening geven en meebeslissen over kleine alledaagse dingen. Ze willen zelf kiezen welke hobby’s ze doen en of ze wel of niet op kamp gaan. Maar soms worden ze daar sterk in gestuurd. Ze willen ook kunnen meebeslissen over hun school en studiekeuze. Als dat niet kan, loopt het soms fout.

Leerkrachten konden deze lesbrieven gebruiken:

Wie ontmoette de kinderrechtencommissaris?

Op 20 november 2019, de dertigste verjaardag van het Kinderrechtenverdrag, lootte de kinderrechtencommissaris 6 scholen uit al deze getuigenissen.

Ze ging zelf op bezoek bij basisscholen Carolus Magnus (Schaarbeek), De Schatkist (Westmeerbeek) en Sint-Rita (Harelbeke). 

Daarnaast nodigde ze 3 klassen uit het secundair onderwijs uit in het Vlaams Parlement voor een educatief dagprogramma in samenwerking met De Kracht van je Stem: het Lyceum Martha Somers in Laken (4de jaar humane, wetenschappen en economie), het Koninklijk Atheneum Brugge (4de jaar handel) en de Bernardusschool - Technicum Oudenaarde (4de jaar STW).
 

Kinderrechtencommissaris op pad

In het tweede deel van het project ging kinderrechtencommissaris Caroline op pad om te praten met kinderen en jongeren en hun begeleiders of ouders. Zo wilden we erachter komen waar ze op botsen en wat er goed en minder goed loopt in hun leven.

Door corona zijn we gestart met wat vertraging. Maar het schooljaar 2020-2021 was net zo atypisch als het schooljaar daarvoor. Corona dwarsboomde vaak de planning, lessen moesten halftijds online, uitstappen konden niet doorgaan ... Ook veel vrijetijdsactiviteiten stonden on hold. Vooral voor jongeren in het secundair waren er veel obstakels om zich te ontspannen, elkaar te zien en gewoon jong te zijn.

Om hier eens rustig over te praten, ging de kinderrechtencommissaris op bezoek bij circusschool Circolito in Mechelen en bij een viertal secundaire scholen. Ze sprak ook met kinderen uit lagere scholen. Jongeren zeiden vaak dat het deugd deed om er eens met anderen over te praten.

Wat kwam er uit deze gesprekken?

Jongeren zeiden dat er nog meer aandacht kan zijn voor hun mentale gezondheid, door hen bijvoorbeeld aan te moedigen om erover te praten. 

  • Er was meer druk en stress op school. In de week dat ze op school waren, moesten ze vooral toetsen afleggen. In de week dat ze onlineles kregen, moesten ze de leerstof zelf verwerken.
  • Jongeren deden in hun vrije tijd weinig samen met anderen. Alles was afgeschaft, wat heel moeilijk was. Ze wilden graag iets om naar uit te kijken in de vakanties, zoals hobby’s. 

De kinderrechtencommissaris nam alles wat ze hoorde van de jongeren mee in adviezen voor het parlement.
 

Andere projecten