Pesten op school

Advies

Pesten is een niet te onderschatten probleem. Het Kinderrechtencommissariaat ontvangt regelmatig klachten over pesten, zowel door leerlingen onderling als door leerkrachten. Scholen moeten daar actief tegen optreden. Enkel hier en daar individuele gevallen van pesten aanpakken volstaat niet. Een totaal aanpak heeft het meeste kans op succes. Actiepunten zijn onder meer:

  • een antipestplan opmaken in samenspraak met de leerlingen,
  • de bemiddelende, in plaats van bestraffende aanpak,
  • niet enkel focussen op dader en slachtoffer, maar ook de omstaanders (die vaak niets durven doen),
  • meer aandacht en opvolging voor de slachtoffers,
  • het verhaal van het slachtoffer ernstig nemen, niet minimaliseren,
  • competitieve sfeer en prestatiedruk vermijden,
  • werken aan welbevinden van alle leerlingen,
  • campagnes en voorlichting,
  • vorming van leerkrachten.

Bezorgd

Dit advies bracht de kinderrechtencommissaris tijdens een hoorzitting in de Commissie voor Onderwijs, Vorming, Wetenschap en Innovatie van het Vlaams Parlement.

Recente adviezen

Advies
-

Jaarverslag 'Kinderen tonen de weg'

Vorig jaar kreeg het Kinderrechtencommissariaat 1.289 meldingen en klachten. Het Kinderrechtencommissariaat is een echokamer van de problemen waar kinderen en jongeren op botsen. De signalen komen van professionals en familieleden. De meeste meldingen gaan over onder…
Lees meer Lees meer
Memorandum
-

Memorandum 2024 Kinderrechtencommissariaat

Zo’n 1,3 miljoen Vlaamse kinderen en jongeren onder de achttien hebben amper iets in de politieke pap te brokken. Zij gaan niet stemmen. Als kinderrechten een prioriteit worden in Vlaanderen, België en Europa, wint iedereen.
Lees meer Lees meer

Hoe komen onze adviezen tot stand?

Soms wijzen signalen over kinderrechtenschendingen op een structureel probleem. De wetgeving ontbreekt of ze is onduidelijk, inconsequent of in strijd met het kinderrechtenverdrag. Wij onderzoeken knelpunten, luisteren naar de stem van kinderen, jongeren, ouders en professionals en formuleren aanbevelingen in beleidsadviezen.