Main content

Hoe levensbeschouwelijke diversiteit integreren in de klas?

27.10.2017

Op 26 oktober 2017 presenteerde het Kenniscentrum Kinderrechten ‘Research on Stage: Dees geloofde ni! Levensbeschouwelijke diversiteit integreren in de klas’. Kinderrechtencommissaris Bruno Vanobbergen sloot de voormiddag af met een reflectie.

Omgaan met levensbeschouwelijke diversiteit in de klas kan leiden tot veel vragen, misverstanden, taboes en in sommige gevallen tot conflict. Maar het kan ook leiden tot een verrijking voor leerlingen en leerkrachten. Hoe halen we het beste uit een diverse klas? En hoe kan diversiteit in de klas een opstap zijn naar het internaliseren van een democratische burgerschapshouding?

Programma

  • 9.00u: Onthaal
  • 9.30u: Inleiding
  • 9.40u: Van roeien naar groeien met verschillende wereldbeelden in de klas
    • De rol van Islamitische religiositeit voor succes op school vanuit een jongerenperspectief Lore Van Praag, UAntwerpen
    • Wat kinderen ons leren over levensbeschouwelijke diversiteit op school, Goedroen Juchtmans, KU Leuven
  • 10.10u: Wat denkt ge zelf?
    • Rondetafelgesprekken
  • 10.50u: Over rechten, plichten en vrijheden. Een juridische insteek
    • Levensbeschouwelijke diversiteit in het onderwijs: mogelijkheden en grenzen van het recht, Johan Lievens en Jonas Vernimmen, KU Leuven
  • 11.05:Wat nu gedaan?
    • Vervolg rondetafelgesprekken
  • 11.50u: Reflecterende afsluiting, Bruno Vanobbergen, kinderrechtencommissaris
  • 12.00u: Netwerklunch


De teksten staan op de site van keki: http://keki.be/nl/research-stage