Geweld en de schoolomgeving
Geweld en de schoolomgeving
Tijdens de presentatie van jaarverslag van het Kinderrechtencommissariaat in de Commissie Onderwijs en Gelijke Kansen van het Vlaams Parlement stelden de commissieleden bijkomende vragen over de gesignaleerde relatie tussen geweld op school en de structuur van de schoolomgeving. Deze adviesbrief geeft een korte stand van zaken.
Geweld op school kan verminderd worden met een mix aan interventies in de sociale én fysieke schoolomgeving.
Er wordt op een school minder geweld vastgesteld als:
- er een positieve relatie is met de leerkrachten;
- de leerlingen zich bewust zijn van de schoolregels en deze regels als fair aanzien;
- leerlingen medezeggenschap hebben in hun school;
- de klas- en schoolomgeving leerling-vriendelijk zijn ingericht;
- veiligheidsinterventies er ook op gericht zijn om de fysieke omgeving van de school te verbeteren, en aldus een aantal waargenomen schoolgebreken te verhelpen. Ruimtelijke analyses van risicovolle locaties zijn zinvol;
- er preventief bij verbouwen of nieuwbouw rekening gehouden wordt met de invloed van architectuur (ruimtes, kleuren,..) op het gevoel en de interpretatie van de omgeving zelf door de ‘bewoners’.
Bekijk de tekst
Bezorgd
Dit advies bezorgden we aan de leden van de Commissie Onderwijs en Gelijke Kansen van het Vlaams Parlement.